Eigen regie in de praktijk: werknemers sterker maken én als OR zelf aan het stuur staan
Eigen regie is een belangrijk thema binnen sociaal ontwikkelbedrijven. Het gaat erom dat werknemers weten, willen, kunnen, durven en mogen meedenken en meebeslissen over hun eigen werk en ontwikkeling. Altijd binnen de mogelijkheden van de organisatie.
Werknemers staan zoveel mogelijk zelf aan het stuur om passend werk te vinden en te houden. Daarbij is aandacht voor groei en, waar mogelijk, de stap naar regulier werk. Dat vraagt om een veilige werkomgeving waarin werknemers zich gezien en gehoord voelen. En om werk dat aansluit bij hun mogelijkheden, wensen en levensfase.
De rol van de ondernemingsraad
Voor de ondernemingsraad gaat eigen regie ook over de toekomst van het sociaal ontwikkelbedrijf. Is er voldoende ruimte om maatwerk te bieden? Is de organisatie gezond en toekomstbestendig? En blijft er voldoende passend werk beschikbaar voor verschillende groepen werknemers?
Dit zijn belangrijke vragen bij het maken van plannen voor de toekomst. De OR brengt daarbij het perspectief van werknemers in bij belangrijke keuzes. Ook kan de OR het onderwerp eigen regie actief op de agenda zetten bij de bestuurder.
Eigen regie gaat daarnaast over de manier waarop de OR zelf werkt. Door duidelijke keuzes te maken, goed samen te werken en het gesprek met de bestuurder zorgvuldig te voeren, kan de OR meer invloed uitoefenen op besluiten.
Eigen regie tijdens 16e landelijke MZSW-congres
Tijdens het MZSW-congres staat het thema eigen regie centraal. Je leert hoe je dit onderwerp binnen jouw organisatie bespreekbaar maakt en hoe je hierover het goede gesprek voert met de bestuurder. Omdat veel organisaties volop bezig zijn met hun toekomst en doorontwikkeling, besteden we ook daar aandacht aan. Op donderdag 29 oktober bekijken we het thema vanuit twee perspectieven.
Informeren
We gaan in op wat eigen regie betekent binnen sociaal ontwikkelbedrijven. Daarbij leggen we de verbinding met leren en ontwikkelen, duurzame inzetbaarheid en sociale veiligheid. Ook bespreken we hoe organisaties werken aan hun toekomst, bijvoorbeeld via meerjarenplannen of organisatieveranderingen. Bestuurders en ondernemingsraden delen hoe zij hierover samen het gesprek voeren en welke rol de OR daarin speelt.
Oefenen en vaardiger worden
We gaan ook praktisch aan de slag. Je leert hoe je als OR je formele rol goed benut en hoe je effectief samenwerkt met de bestuurder, zowel in het overleg als daarbuiten. Je oefent met het agenderen van eigen regie, het stellen van goede vragen en het betrekken van werknemers bij belangrijke thema’s. Zo vergroot je als OR je invloed op keuzes over de toekomst van de organisatie.
Net als vorig jaar gaan we ook in gesprek met bestuurders. Zo kun je direct vragen stellen, ervaringen uitwisselen en leren van andere ondernemingsraden.
Meld je aan
Je bent van harte welkom om deel te nemen: alleen, met een aantal OR-leden of met de hele OR. Deelname is gratis, maar aanmelden is wel nodig. Kun je zelf niet komen? Vraag dan een collega-OR-lid om te gaan.